Componisten wiki
Advertisement

De Unie van Belgische Componisten (Frans: Union des Compositeurs Belges) is een Belgische beroepsvereniging voor componisten gesticht in 1960.

De vereniging werkt nauw samen met de Belgische auteursvereniging SABAM. Zij werkte ook nauw samen met het Belgisch muziekdocumentatiecentrum CeBeDeM tot aan diens opheffing in 2014. Zij onderhoudt artistieke en professionele contacten met de Muziekraad Vlaanderen, de Componistenarchipel Vlaanderen en ISCM Vlaanderen, met het componistenforum van Franstalig België 'Le forum des compositeurs' en met de kunstvereniging 'Klanghaus' van de Duitstalige Gemeenschap. De doelstelling van de Unie is het behartigen van de artistieke uitstraling van de Belgische componisten, onder andere door promotie van de werken der aangesloten componisten. De Unie van Belgische Componisten wordt geleid door een raad van twaalf componisten.

Voorzitters van de Unie waren:

1. Marcel Poot (1901-1988) , voorzitter van 1960 tot 1972

2. Willem Pelemans (1901-1991) , voorzitter van 1972 tot 1981

3. Max Vandermaesbrugge (1933-2020) , voorzitter van 1981 tot 1985

4. Victor Legley (1915-1994) , voorzitter van 1985 tot 1992

5. Jacques Leduc (1932-2016) , voorzitter van 1992 tot 2010

6. Carl Verbraeken (1950- ) , huidig voorzitter sedert 2010

Nederlandstalige leden van de beheerraad: Marcel De Jonghe, André Laporte, Marc Matthys, Luc Van Hove, Carl Verbraeken en Wilfried Westerlinck.

Franstalige leden van de beheerraad: Danielle Baas, Renier Doutrelepont, Robert Janssens, Viviane Mataigne, Fabio Schinazi en Félix Snyers.

Fugatrofee[]

De Unie van Belgische Componisten reikt elk jaar de Fugatrofee uit aan personen die gedurende een beduidend gedeelte van hun loopbaan aandacht hebben gehad voor de verspreiding, de uitvoering en/of de bevordering van de Belgische muziek.

Pedagogisch repertoire van Belgische componisten[]

per instrument[]

per vorm[]

  • Etudes (diverse instrumenten)
  • Piano-etudes

Uitvoerend repertoire van Belgische componisten[]

UBC-medailles[]

Kunstenaars die zich hebben onderscheiden door een met zorg voorbereide keuze van Belgisch repertoire ter gelegenheid van een artistieke manifestatie (concert, wedstrijd, festival...) kunnen vereremerkt worden met de UBC-medaille.

Prijs Jeanne en Willem Pelemans[]

De Prijs Jeanne en Willem Pelemans, genoemd naar voormalig UBC-voorzitter Willem Pelemans, werd van 1994 tot 2004 toegekend aan verdienstelijke uitvoerders van Belgische muziek.

MIDIbib[]

Zie ook Lijst van Belgische componisten.

Zie ook Lijst van Belgische pianisten.

Externe link[]

Advertisement